Wydział Nauk Biologicznych

Jak studiować nauki przyrodnicze to tylko w terenie

Jak studiować nauki przyrodnicze to tylko w terenie!

Podczas tegorocznych zajęć terenowych, które odbyły się w dniach 9 i 30 maja 2025r., w ramach modułu Zróżnicowanie roślinnych krajobrazów młodoglacjalnych Polski Północnej i Środkowej, studenci III roku biologii, mieli okazję zobaczyć wyjątkową rzeźbę terenu, na której wykształciły się torfowiska, roślinność leśna, muraw kserotermicznych, czy starorzeczy.

Razem z mgr Ewą Wachowiak-Świtałą studenci odwiedzili torfowisko w Przyłękach, które od grudnia 2024 roku doczekało się prawnej ochrony przyrody w postaci rezerwatu. Jak brzmi wdzięczna nazwa tego obszaru „Rosiczka” – podziwiali ukryte w torfowcach okazy tych owadożernych roślin, poznawali krajobraz doliny Wisły z murawami kserotermicznymi, podziwiali piękno doliny rzecznej, starorzecza, użytki rolne, ogłowione wierzby oraz coraz rzadsze aleje starych drzew owocowych.

Serdeczne podziękowania dla Pana Roberta Gonii za oprowadzanie, a szczególnie za niespodziankę w postaci zwiedzania schronu dla nietoperzy!

W dniach 2-4 czerwca i 7-8 czerwca 2025 r. studenci II roku biologii i ochrony środowiska studiów stacjonarnych i niestacjonarnych uczestniczyli w zajęciach terenowych z biologii środowiskowej prowadzonych przez Pana prof. dr. hab. Sławomira Kaczmarka z Katedry Biologii Ewolucyjnej oraz Panią dr hab. Justynę Lemę-Rumińską, prof. uczelni i Panią dr Barbarę Grzesiak z Katedry Biologii Środowiska.

Studenci m.in. poznali historię pałacu i parku pałacowego rodziny Chłapowskich w Turwi, zbiorowiska roślinne oraz wybrane rośliny i zwierzęta znajdujące się w otoczeniu pałacu oraz związane z krajobrazem rolniczym. Następnie poznali park krajobrazowy im. gen. Dezyderego Chłapowskiego obejmującego unikatowy w skali kraju krajobraz rolniczy z siecią zadrzewień śródpolnych, stworzoną jeszcze za czasów generała w XIX wieku. Kolejnym etapem wyjazdu był Rogaliński Park Krajobrazowy, gdzie uczestnicy zajęć terenowych mieli okazję podziwiać dęby rogalińskie.

Drugiego dnia miała miejsce wizyta w Wielkopolskim Parku Narodowym, gdzie studenci poznali cenne i różnorodne zbiorowiska roślinne, a wśród nich również te chronione jako siedliska przyrodnicze w ramach sieci Natura 2000. Ostatnim punktem zajęć terenowych był rezerwat przyrody „Krajkowo” utworzony dla ochrony gatunków ptaków wodno-błotnych oraz krajobrazu starorzecza Warty.